تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۰۵۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مزار حضرت زینب(س) کجاست+پاسخ آیت‌الله جاودان
آیت‌الله جاودان از اساتید حوزه علمیه به پرسش‌هایی درباره حضرت رقیه، حضرت سکینه و حضرت زینب(س) پاسخ می‌گوید.

ا فرارسیدن مناسبت‌های مذهبی، وقایع و حوادثی که ریشه در دین مبین اسلام دارند سؤالات فراوانی به ذهن عموم شیعیان و دوستداران ساحت مقدس اهل بیت علیهم‌السلام خطور می‌کند.

آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده است:

* نظر شما درباره جریاناتی که درباره دختر امام حسین (ع) به نام رقیه (ع) نقل می‌کنند، چیست؟

در منابع و مآخذ قدما، نامی از این فرزند امام حسین (ع) برده نشده است؛ قدیمی‌ترین مأخذی که درباره این قضیه سخن به میان آورده است، کتاب «کامل بهائی» است که حادثه‌ای خرابه شام را از کتاب «حاویة فی مثالب معاویة» تألیف قاسم بن محمدبن احمد نعمانی چنین نقل می‌کند: «زنان خاندان نبوت در حالت اسیری، حال مردانی را که در کربلا شهید شده بودند، مخفی می‌داشتند و به پسران و دختران آنان می‌گفتند: پدرتان به سفر رفته و برمی‌گردد.

پس از آنکه به دستور یزید زنان و کودکان اسیر را در جوار خانه‌ یزید جای دادند، در میان آنان دخترکی چهار ساله شبی خواب دید. از خواب بیدار شد و گفت: بابایم حسین کجاست؟ همین الان او را در خواب دیدم و خیلی پریشان بود. زنان و کودکان همه به گریه افتادند. سروصدای گریه، یزید را از خواب بیدار کرد. یزید گفت: چه خبر است؟ گفتند: بچه‌‌‌ای پدرش را می‌خواهد و برای همین زنان و کودکان گریه می‌کنند. یزید دستور داد: سر پدرش را ببرند و در کنار او بگذارید مأموران یزید سر امام حسین (ع) را آوردند و در برابر چشمان آن بچه قرار دادند. دختر چهار ساله وقتی نگاهش به آن سر افتاد ترسید و فریادی برآورد و پس از آن بیمار شد و وفات کرد.»

البته از آنجا که ما نمی‌خواهیم ساختمان دین خود را بر چنین مطلبی بنا کنیم. برای اثبات آن نیازی به سند درجه اول نداریم. مقصود مرثیه‌خوانی و عزاداری است که با همین مقدار سند، ممکن است.

* صحیح است که حضرت رقیه (س) به دلیل مصائب وارده موهایشان سفید شد؟

این سخن بدون سندی است که فقط روضه‌خوان‌ها بیان نموده‌اند. شما می‌توانید روضه مستند و دقیق ایشان را در کتاب «منتهی الآمال» تألیف حاج شیخ عباس قمی مطالعه کنید.

* مزار حضرت زینب (س) در کجا قرار دارد؟

احتمال اول آن است که ایشان در شهر مدینه مدفون شده باشند که هیچ نشانی ندارد. احتمال دوم قبر و زیارتگاهی است که در دمشق قرار دارد. احتمال سوم مزاری است که در مصر قرار دارد.

محققان می‌گویند: اقرب به صحت آن است که ایشان در مدینه رحلت کرده و همانجا مدفون شده‌اند. اما به طور قطع نمی‌توان گفت که کدام یک از این سه مورد، قبر اصلی ایشان است.

* قبور مطهر حضرت سکینه (س) و حضرت اُمّ‌کلثوم (س) در چه شهری قرار دارد؟

دخت امیرالمؤمنین حضرت أم‌کلثوم (س) همراه اسیران کربلا در بازگشت از سفر شام و کوفه به شهر مدینه آمده و چهار ماه بعد در همان شهر در اواخر ماه جمادی‌الثانی رحلت فرمود. اما دخت امام حسین (ع) حضرت سکینه (س) در روز پنج‌شنبه پنجم ربیع‌الأول سال 117 هجری رحلت فرمود و در شهر مدینه مدفون شد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار