تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۴۰۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار رئیس ستاد ملی مقابله با ریزگردها؛
۱۰۰ هزار هكتار اراضی خوزستان منشاء جدید بحران ریزگردها می شود
بالغ بر ۶۰۰ تا ۵۰۰ هزار هكتار از اراضی خوزستان منشاء بحران است و ۱۰۰ هزار هكتار هم در آستانه ورود به منشاء بحران ریزگردها هستند
رئیس ستاد ملی مقابله با ریزگردها گفت: بالغ بر ۶۰۰ تا ۵۰۰ هزار هكتار از اراضی خوزستان منشاء بحران است و ۱۰۰ هزار هكتار هم در آستانه ورود به منشاء بحران ریزگردها هستند.

ضیاءالدین شعاعی روز یکشنبه در آیین گشایش نخستین نمایشگاه تخصصی مدیریت بحران، محیط زیست و صنعت پاک در نمایشگاه دائمی بین المللی اهواز اظهار كرد: تعدد و شدت زیاد ریزگردها در طول چند سال گذشته باعث شد كه این معضل به صورت متمركز بررسی شود.

وی افزود: كمیته راهبردی ستاد ملی مقابله با ریزگردها با هدف هماهنگی بین دستگاهی تشكیل شده است. چون محیط زیست سازمان نظارتی است به همین دلیل مبادرت به تشكیل این ستاد مقابله با ریزگردها كرده و با هماهنگی ۱۴ دستگاه اجرایی كمیته راهبردی تشكیل شده است. این كمیته اقدام به برنامه ریزی کرده و آیین نامه ای برای دستگاه های مختلف را به عنوان نخستین دستگاه نوشتیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با ریزگردها تصریح کرد: گرد و غبار کم کم به بحران تبدیل شد، گرد و غباری كه شدت آن بیش از توان سنجش دستگاه های هواشناسی بود و سال گذشته طوفان ریزگردها با شدت چند ده هزار میكرون داشتیم.

شعاعی بیان کرد: ۲۳ سال است كه خشكسالی در كشور داریم و عمر خشكسالی در خوزستان به ۱۸ سال می رسد. متوسط بارش در اهواز ۲۳۰ میلیمتر است و عملا خشكسالی اقلیمی است و اگر رودخانه ها كم آب شوند خشكسالی هیدرولوزیكی اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه در كشور خشكسالی كشاورزی نداریم، گفت: به هرحال در اهواز از دیرباز مشكلات زیست محیطی وجود داشته و به خاطر اینكه اهواز شهر صنعتی، نفتی و شهری است كه بسیاری مشكلات و معضلات زیست محیطی آن را در برگرفته و باید به فكر چاره بود.

رئیس ستاد ملی مقابله با ریزگردها یادآور شد: به مسئله تخصیص آب در كمیته آب به آن توجه خواهیم کرد ولی متاسفانه در كشوری قرار داریم كه تخصیص و تقسیم آب بر اساس متوسط بارش است.

شعاعی عنوان کرد: سناریوی تقسیم آب دینامیک و مطابق با واقعیت های محیطی نیست و استاتیک است و با زمان حركت نمی کند. در واقع ۲۳ سال است كه آب در تاریخ آماری واقعا استثنائی است.

وی تأکید کرد: كاهش ۶۰ هزارهكتاری كشت در خوزستان به خاطر كمبود آب به معنای تولید ریزگرد است. آستانه وقوع گرد و غبار در خوزستان رو به كاهش است. در آبادان میدانی داریم كه با پنج متر گرد و غبار طوفانی از ریزگردها به پا می شود، با این طوفان چكار باید كرد.

رئیس ستاد ملی مقابله با ریزگردها گفت: شاید در ستاد بحران تكلیفی به عهده داریم و باید زمینه عدم وقوع بحران را فراهم کنیم. وقتی فرهنگ سازی در میان مردم برای صرفه جویی انجام شود در نهایت به فرهنگ غالب مردم تبدیل می شود.

شعاعی اضافه کرد: یكی از رسالت های مدیریت بحران فرهنگ سازی است. در واقع باید فرهنگ مدیریت بحران در مردم ایجاد شود. اگر مردم بدانند كمبود امكانات هست رضایت می دهند ولی وقتی احساس می كنند نارسایی ناشی از مدیریت است حق فریاد اعتراض بر سر مدیران را دارند.

وی عنوان کرد: وقت گذاشتیم كه این پدیده را مستند كنیم ولی با حجم اطلاعات فراوانی درباره بحث ریزگردها مواجه شده و در واقع به بحران تعدد اطلاعات برخورد كردیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با ریزگردها اظهار کرد: در سطح ۲۳ استان كشور طرح جامع شناسایی منشاء ریزگردها را داریم. همچنین بالغ بر ۶۰۰ تا ۵۰۰ هزار هكتار از اراضی خوزستان منشاء بحران است. ۱۰۰ هزار هكتار هم در آستانه ورود به منشاء بحران ریزگردها هستند.

شعاعی ادامه داد: با اصلاح مدیریت می شود با تشدید بحران مقابله كرد ولی منابع مالی و اعتباری محدود را چگونه به نیازهای نامحدود تخصیص دهیم.

وی بیان کرد: مقابله با بحران در شرایط محدوددیت مالی بسیار مشكل است. با تشدید پدیده های اقلیمی امسال سال پرباری خواهیم داشت كه ممكن است سرآغاز ورود به ترسالی باشد.

رئیس ستاد ملی مقابله با ریزگردها عنوان کرد: پیش بینی وقایع ۲۰ ساله طبیعی و اقلیمی ممكن نیست چه برسد به دوره ۴۰ ساله؛ در واقع محدوده آماری كشور ما در حوزه اطلاعات اقلیمی ۲۰۰ سال بیشتر عمر ندارد و این ضعف آماری است كه فعلا به آن مبتلا هستیم.

شعاعی یادآور شد: در برخی استان ها ریزگردها استمرار دارند و امروزه خوزستان به عنوان اولین استان منشاء ریزگرد ها تعیین شده است. در بحث كاهش آسیب پذیری برنامه هایی پیش بینی شده كه سیستم پیش بینی و پایش هواشناسی توانمند شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار