تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۰۳۷۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از پروژه های طرح 550 هزار هکتاری در آبادان:
به انجام این کار بزرگ در خوزستان خوش بین هستم
خوزنیوز: محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز از پروژه های موسسه جهاد نصر و طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام در شهرستان آبادان بازدید کرد.

 وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این بازدید و در جلسه با نمایندگان و مسئولان این شهرستان اظهار داشت: ما خود را مدیون خوزستان و آبادان و خرمشهر می دانیم و دل در گرو حل مشکلات این استان داریم. در جلساتی که شب گذشته درباره آبادان و خرمشهر داشتیم و مشکلات این دو شهرستان را بررسی کردیم . 

به انجام این کار بزرگ در خوزستان خوش بین هستم

وی در پاسخ به خبرنگار ما  گفت: با افزایش سرعت طرح 550 هکتاری که به عهده موسسه جهاد نصر سپرده شده است و با کارگاه هایی که ایجادشده است امیدواریم بتوانیم به سرعت مطلوب برسیم. با برنامه های انجام شده من خوشبین هستم تا همه در کنار هم بتوانیم این کار بزرگ را انجام دهیم.
محمود حجتی گفت : زه کش های زیر زمینی در خوزستان جواب نمی دهد و می بایست از زه کش های سطحی استفاده کنیم و منابعمان را در این زمینه ببریم. مشکلات خاک و زه کشی و دیگر مشکلات باید به کمک همکارانمان در استانداری باید به صورت اساسی حل شود. قرار نیست حذف خار و خاشاک و تسطیح و زه کش قانع باشیم و باید تا آخر این راه پیش برویم. 
او ادامه داد: هم اکنون دوستان ما در حال تهیه نقشه هستند و مالکین شناسایی و حدود و صدورشان را ثبت می کنند تا حقی از کسی ضایع نشود. پس ازاین مرحله ما تک به تک بلوک های مشخص شده را فراخوان می کنیم و تکلیفشان را با دولت مشخص می کنیم و مالکیت همه را تا به آخر محترم می شماریم. با کسانی که می توانند کار کنند را که مشکلی نداریم اما زمین آنهایی که به هر دلیلی توان کار بر روی زمین ندارند را با ایجاد نظام و تشکل سهام داری و یا شرکت زراعی مدیریت کنیم. 
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: خوشبختانه دوستان ما مطالعات خوبی را درباره رفع مشکلات 30 هزار هکتار از نخیلات آبادان و خرمشهر انجام داده اند و تجربیات خوبی نیز از گذشته داشته ایم. همچنین همکاران ما در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی انجام داده اند کارهایی انجام داده اند. با توجه به همه آنچه که انجام داده ایم و نقشه طرح های نهایی تهیه شده است و دوستان ما موفق شده اند در سطح 700 هکتار به عنوان یک طرح نمونه کار را شروع کنند. وضعیت موجود بسیار نا بسامان است به علت شوری بالای به هیچ وجه نمی توانیم نخیلات را به صورت مستقیم از اروند و بهمنشیر آبیاری کنیم و ناچاریم از شبکه آبرسانی که از مارد ایجادشده استفاده کنیم. 

به انجام این کار بزرگ در خوزستان خوش بین هستم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: چگونگی بردن این آب تا پای نخیلات و زه کشی ها در دستور کار ماست. برخی زمین ها به صورت باتلاقی است و زه کش زیر زمینی جواب نمی دهد درنتیجه ایجاد زه کش سطحی در دستور کار ماست. همچنین اصلاح نظام بهره برداری در برنامه کار داریم. خشکیدگی و پیری درخت ها و ثمر دهی پایین و کیفیت و قیمت پایین برخی از محصولات را نیز دیده ایم و در پی معرفی نهال های مثمر، بازار پسند و سازگار با اقلیم منطقه هستیم. امیدواریم به کمک همه مسوولان کشوری و استانی در اجرای برنامه های درنظر گرفته موفق عمل کنیم.
وی در مورد انتقال آب کارون به دیگر استان ها گفت: در سفر رییس جمهور به خوزستان نیز عنوان شد که ما هیچ چشمداشتی به جز آب شرب به کارون نداریم و فعالیت های ما نیز در همین چارچوب انجام شده است. در مورد شوری آب کارون و نجات این رودخانه نیز منابع و کارگروهی در مرکز و استان متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، محیط زیست و وزارت صنایع تشکیل شده است تا بتوانیم وضعیت کارون را از نابسامانی موجود نجات دهیم . همچنین با روشن شدن تکلیف سد انتهایی بهمنشیر و اجرای آن دیگر آب دریا را نخواهیم داشت و باعث کاهش شوری آب خواهد شد .


جواد سعدون زاده، نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی:
میراث اجدادی آبادان با اجرای طرح 550 هزارهکتاری احیا می شود 

به انجام این کار بزرگ در خوزستان خوش بین هستم

جواد سعدون زاده نماینده مردم آبادان و اروندکنار در بازدید وزیر کشاورزی از پروژه های جهاد نصر در طرح 550 هزار هکتاری احیای دشت های خوزستان و ایلام در شهرستان آبادان گفت: از وزیر محترم می خواهیم همانگونه که اعتبارات طرح رهبری را به آبادان وصل کردید و در منطقه تحول ایجاد کردید برای اعتبار مربوط به مهار آب های مرزی نیز رایزنی های لازم را داشته باشید زیرا با وضعیت موجود و نفوذ آب خلیج فارس در رودخانه ها ناگزیریم دست کم یک سد را در این منطقه داشته باشیم وگرنه کل جزیره آبادان و کشاورزی آن از بین می رود و راه جایگزینی در این باره نداریم.
سعدون زاده گفت: امیدواریم بازدید از پروژه های اجرا شده در آبادان خروجی ملموسی برای مردم آبادان داشته باشد و با اجرای این طرح نخلستان های خوزستان احیا شود . 
وی گفت: دشستان های آبادان میراث اجدادی ما است و پدران ما بیش از میلیون 6 میلیون نخل را با زحمت زیاد و با بیل کاشته اند و برای ما میراث به جای گذاشته اند اما متاسفانه تعداد زیادی از این نخل ها پیش از این از بین رفته اند و اگر چاره ای اندیشیده نشود بقیه این نخلستان ها نیز از بین می روند.

به انجام این کار بزرگ در خوزستان خوش بین هستم

 نماینده مردم آبادان و اروندکنار ادامه داد: تولید کننده های ما مردم بی پناهی هستند که اقتصادشان متاثر از این پروژه ها است. دو ایستگاه پمپاژ آب باید در منطقه ایجاد شود تا از نابودی نخلستان های پربار این مناطق که خود از آن ها بازدید کردید جلوگیری شود. همچنین در مورد تُنگه ها نیازمند به اقدام هستیم  وگرنه تمام نخلستان های شرق بهمنشیر از بین خواهد رفت.


محمد سعید انصاری، نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس:
کشاوزی مدرن  را به کشاورزان  ما بیاموزید

به انجام این کار بزرگ در خوزستان خوش بین هستم

محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان و اروندکنار در بازدید وزیر کشاورزی از پروژه های جهاد نصر در طرح 550 هزار هکتاری احیای دشت های خوزستان و ایلام در شهرستان آبادان گفت: مردم ما هم اکنون به روش سنتی کشت می کنند و روش های سنتی در کشاورزی دیگر اقتصادی نیست. از وزیر محترم می خواهیم بیشتر در عرصه ی آموزشی برنامه ریزی کنند و کشاوزی مدرن  را به کشاورزان  ما بیاموزند.
:
:
:
آخرین اخبار