تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۰۰۸۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پارک شهربازی اهواز تعطیل شد؛ 200 کارگر در آستانه بیکاری
بعد از اینکه شهرداری یا سازمان های پارک ها دلیل اصلی تعطیلی پارک پاداد را عدم استاندارد دستگاه های پارک می داند و بهره برداران دستگاه ها می گویند که شرکت های بازرسی استاندارد که نماینده استاندارد سازی هستند 90 درصد دستگاه های ما را مورد تایید قرار داده اند / اگر مسئله تعطيلي پارک امنيت يا بهداشت است که اينها ربطي به شاغلين پارک ندارد و به عهده کسي است که ورودي دريافت مي کند
خبر رسید که پارک پادادشهر با نصب پلاکاردی از سوی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری به علت عدم رعایت بهداشت و استاندارد نبودن دستگاه ها بسته شد. این پارک به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر و وجود دستگاه های بازی و تفریحی برای تمامی سنین و البته دسترسی آسان و کم هزینه  برای شهروندانی که وسیله نقلیه ندارند، بسیار مناسب است.

با همین پیشینه و ذهنیت، تعطیلی این پارک به هر دلیلی قابل قبول نیست. زیرا طبق بازرسی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان بیش از 90 درصد تجهیزات پارک استاندارد بودند.



از طرفی دستگاهای پارک ، خصوصی و بهره برداران آن نیز همه کارگر و حقوق بگیر می باشند. بیش از 100 دستگاه و یا وسیله بازی در آن فعالیت دارند که اگر برای هر دستگاهی دو شیفت کاری در نظر بگیریم، حداقل 4 نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به کار و فعالیت می شوند.

البته این امکان هم وجود ندارد که هر 100 دستگاه هم زمان خراب و یا غیراستاندارد تشخیص داده شوند. پس خبرتعطیلی پارک تعجب آور و سؤال برانگیز است. برای روشن شدن و واکاوی این خبر خبرنگار ما به پارک رفت تا گزارشی از کم و کیف این خبر تهیه کند، هر چند که 20 دقیقه ای تحت کنترل حراست پارک بازداشت و بازخواست شد. ما حصل این گزارش را در پی می خوانید:

گويند طبيبي هنگام گذشتن از گورستان رداي خود را به چهره مي کشيد. از او دليل را پرسيدند گفت نيمي از اين مردگان از شربت من خوردند و نيمي از شربت من مردند”.

اين حکايت اين روزها در شهر ما شامل حال بسياري از مديراني است که نه کار خود را درست انجام مي دهند و نه اِبايي از گفتن کم توجهي خود دارند و بعضاً در برخي موارد درخصوص سوء مديريت خود با هزار توجيه و تفسير متقاعد کننده، سخن مي گويند.

مسئله مهمي که اين روزها مخفيانه اما دردناک، گريبان شهر را گرفته تصميمات سليقه اي برخي از مديران در خصوص برخي از مسائل شهر و شهروندان است و در اين ميان حق اظهار نظر، مخالفت و يا اعتراض به شهرونداني که اغلب در مورد نحوه زندگي و درآمد و حقوق شهري شان تصميم گيري مي شود، داده نمي شود.

گزارش پيش رو وصف حال عده اي کارگر زحمت کش است که سايه شوم مخالفت با کسب و کارشان، آنان را به سمت راه ناهموار و بي سرانجام بيکاري سوق مي دهد.

شفيعي نماينده کارگران پارک شهربازي اهواز مي گويد: از روز شنبه 30/7/90 اين پارک تحت عنوان عدم وجود استاندارد و استاندارد سازي و عدم وجود بهداشت تعطيل اعلام کردند و پس از پيگيري هاي چند ساعته با حضور کارمندان استاندارد، وسايل بازي اين پارک تا 95 درصد استاندارد عنوان شد و برچسب بي کيفيتي و عدم استاندارد از پيشاني اين پارک کنده شد اما باگذشت يکي- دو روز آقايان مسئله عدم بهداشت را علم کردند و مانع از تردد و ادامه کار، کارگران و پيمانکاران شدند.

وي ادامه مي دهد: کليه دستگاه هاي بازي اين پارک خصوصي هستند اما زمين آن متعلق به شهرداري است و نگهداري محيط، امنیت و نظافت پارک به عهده شهرداري و سارمان پارک هاست . چطور تا ماه پيش ماموران شهرداري گاهي مي آمدند و به نظافت اينجا مشغول مي شدند، اما به يکباره مسائل چند مجهولي شد و وظايف بي متولي ماندند!؟ و به هر نحوي سعي در تعطيلي پارک دارند و بيکاري 200 نفر که هرکدام روز مزد هستند و تنها منبع درآمدشان همين پارک است را ناديده گرفتند.
وی در ادامه می گوید: حال که پارک پاداد پس از بازرسی 10 جلسه ای سازمان استاندارد طی 2 سال گذشته توانست 90 درصد گزینه های کیفیتی و استاندارد را اخذ نماید به نظر می رسد نصب تابلویی با عنوان عدم استاندارد وسایل پارک از سوی سازمان پارکها بی معنا و تاحدودی غیر فنی است. این مدیران عزیز باید بدانند که تنها پارک فضای باز استاندارد در کشور همین پارک پاداد بوده و انتظار می رفت به جای اینکه افتخاری برای این شهر به حساب بیاید نباید اینگونه  بر حرکت و عمل خود مبنی بر تعطیلی پارک پافشاری کنند.

در خصوص نحوه پيگيري دليل اين اقدام شهرداري را مي گويد. يکروز مي گويند استاندارد سازي و وقتي کارمندان اداره استاندارد اعلام مي کنند وسايل بازي پارک تا 95 درصد استاندارد هستند، مسئله عدم وجود بهداشت را مطرح کردند. ما هم به ادارات مربوطه مراجعه کرديم و گوشزد کرديم که بهداشت محيط به عهده ما نيست. بهداشت، دستشويي و جمع آوري زباله به عهده ما نيست. شهرداري از مراجعين و خانواده هايي که به اين پارک مي آيند چيزي تحت عنوان ورودي دريافت مي کند که در ازاي دريافت اين مبلغ موظف به ارائه خدماتي از جمله تامين بهداشت محيط است.

وي ادامه مي دهد: کليه بوفه هاي پارک داراي کارت بهداشت و شاغلين آن داراي کارت سلامت هستند و کليه کارکنان، کارگران و وسايل بازي داراي بيمه هستند. با تمام اين تفاسير کسي نيست به ما بگويد که چرا پارکي که در ميان خانواده ها طرفداران زيادي دارد را تعطيل کرده اند؟! چرا به فکر 180 نفري که نان خانواده شان را از همين طريق تامين مي کنند نيستند. اگر خود يکماه حقوق معوقه داشته باشند زمين و زمان را به هم مي دوزند، اما به فکر کارگراني که درآمد بخور و نميري دارند نيستند. واقعاً اينها چطور بايد زندگي شان را بچرخانند. جاي تاسف دارد که در اين مورد آقايان فقط به فکر خود هستند و لاغير.

اما "عنايتي” بهره بردار دستگاه موتوسيکلت در پارک شهربازي نيز مي گويد: ماه گذشته اداره استاندارد بعد از بازديد يک سري ايراداتي به دستگاه وارد نمود که شخصاً حدود 3 ميليون تومان هزينه استانداردسازي دستگاه بازي کردم و در بازبيني مجدد مورد تائيد واقع و بازگشايي شد. اما متاسفانه آقايان براي بريدن نان زن و فرزند من دست بردار نيستند و دلايل واهي سرهم مي کنند. عنايتي ادامه مي دهد: مي گويند بايد وسايل بازي را با مايع افروز ضدعفوني کنيد. آخر کسي نيست به اينها بگويد بندگان خدا آهن را با افروز نمي شويند. کجاي دنيا همچين کاري مي کنند.

آقاي عزيز! مگر سراميک دستشويي است که مي خواهيد با افروز شسته شوند. ما کار خلاف عرف و شرع که انجام نمي دهيم. در ازاي دريافت 500 تومان، خدمات تفريحي به خانواده ها مي دهيم. شهربازي تنها پارکي است که هر خانواده با هر وضعيت مالي مي تواند از آن استفاده کند. چرا مي خواهند کاري کنند که تبعيض طبقاتي بوجود بيايد. جاهاي ديگر ورودي پارکها 3000 تومان است.به راستي با تعطيل کردن و پلمپ در پارک چه چيزي عايدشان مي شود.

خانم بنده قيري بهره بردار سفينه کشتي نيز در ادامه گفته هاي همکاران خود مي گويد: کليه دستگاه ها و وسايل بازي 95 تا 97 درصد استاندارد سازي و کليه معايب آن مرتفع شده و اگر عيب و ايرادي هم داشته برطرف شده است. از نظر بهداشت هم که سازمان پارکها مطرح کرده مگر به عهده کارگران و پيمانکاران است؟ اولاً اين موضوع بهداشت مسئله اي است که خودمان هم از آن شاکي هستيم و بارها نسبت به آن اعتراض کرديم اما اکنون از اعتراض خودمان عليه خودمان استفاده کرده اند! مگر سازمان پارکها در ازاي ورودي که دريافت مي کند چه کار مثبتي انجام مي دهد. خيلي اوقات خودمان- صاحبان وسايل بازي- دست به کار مي شويم و پارک را تميز مي کنيم .

وي مي گويد: شخصي مثل من که صاحب 7 دختر دانشجوي شهرستان و محصل هستم چرا بايد مهره ي دست آقاياني باشم که بنابر تصميم سليقه اي هرروز يک مسئله اي را پيش مي کشند و پارک را تعطيل مي کنند. هزينه تحصيل و نان زندگي دختران را چرا مي برن؟!. من نوع که منبع درآمد ديگري ندارم چرا بايد هر روز و هر ماه دلهره از دست دادن کارم را داشته باشم؟!

آقاي عزيزي نماينده استانداري بعد از بازديدي که از پارک به عمل آوردند اعلام کردند پارک مذکور و کليه وسايل بازي آن از سلامت کامل بهره مند و هيچ مشکلي ندارند. وقتي نماينده استاندار اين موضوع را تائيد مي کند چرا بايد ما همچنان در پي بازگشايي پارک باشيم؟ چرا از دستورات مقام اول استان سر باز مي رنند؟ افرادي که مسبب تعطيلي بي مورد پارک شده اند بايد در محضر خدا پاسخگو باشند. هر آه و ناله اي که از کارگران و خانواده آنان بلند مي شود فقط و فقط تقصير آقاياني است که مدير شده اند که فکر خرج و دخل خود باشند!

در ادامه صاحب دکه فروش تنقلات نيز با بيان درد دل خود اظهار داشت: کالاي ما خوراکي است و خوراکي ها هم تاريخ مصرف دارند خدا راضي به اين نيست که سر اختلاف نظرها و لجاجت ها ما متضرر شويم. زماني که کرايه اجاره غرفه ها افزوده شود صاحب وسيله بازي بهاي بليط را افزايش مي دهد اما براي بوفه داران افزايش قيمت کالايي که قيمت آن مقطوع است و در همه جاي ايران به قيمت واحدي به فروش مي رود مقدور نيست، دود دعواهايي که بر سر موارد خيالي بوجود آمده چشم ما را زودتر از ديگران کور کرده است.

يکي ديگر از صاحبان وسايل بازي که تمايلي به گفتن نامش نداشت مي گويد: تا کي مي خواهند زجرمان دهند هر سال آبان ماه همين برنامه را داريم به ما مي گويند شما شبي يک ميليون درآمد داريد و از اين مبلغ، بايد 200 هزار تومان به ما بدهيد اگر فکر مي کنند سقف درآمد ما اين ميزان است ما دستگاه ها را به آنها اجاره مي دهيم درعوض آنها ماهي 500 هزار تومان به ما بدهند.

وي ادامه مي دهد: معلوم نيست چرا با ما قرارداد نمي بندند؟ بارها براي امضاي قرارداد رفتيم سازمان اما جز پوزخند چيزي عايدمان نشده، تا ارديبهشت سال 91 کرايه غرفه ها پرداخت شده ولي خودشان هيچ کاري نمي کنند. چند ماه پيش اتاق برق پارک را با 6 ميليون تومان مي خواستند تعمير کنند و پارک را تعطيل کردند اما باهمت صاحبان وسايل بازي اتاقک برق با 500 هزار تومان درست شد. اين هم در زمان خود بهانه اي براي تعطيلي پارک بود. پارسال گفتند پارک سودي براي ما ندارد. اصلاً مگر قرار است سود کنيد؟! شما موظف هستيد به مردم خدمت رساني کنيد مگر کم عوارض مي گيريد؟!

رفتيم قرارداد ببنديم يک بند قرارداد اين بود که بعد از 3 سال بايد محل را ترک کنيد. کجا بايد برويم؟ چرا از خدا نمي ترسيد؟ چرا بيکار کردن مردم برايتان راحت است؟

بهانه شان اين بود که کيفيت دستگاه ها کاهش مي يابد آقا جان چرا از کلمات براي خودتان فقط استفاده بهينه مي کنيد؟ بهتر بود آن بند قرارداد به جاي ترک محل، تعويض دستگاه مي بود. افزایش کرایه ای که سازمان پارک ها در نظر دارد کفاف هزینه دستگاه جدید را نمی دهد در غیر این صورت تمام دستگاه داران پارک از خدا می خواستند که وسایلشان  نو گردد و مدت قرارداد را باید 5 ساله ببندند.

بعد از اینکه شهرداری یا سازمان های پارک ها دلیل اصلی تعطیلی پارک پاداد را عدم استاندارد دستگاه های پارک می داند و بهره برداران  دستگاه ها می گویند که شرکت های بازرسی استاندارد که نماینده استاندارد سازی هستند 90 درصد دستگاه های ما را مورد تایید قرار داده اند، با مهندس عزیزی نماینده استاندارد تلفنی همین سؤال را مطرح کردیم که در پاسخ خبرنگار ما می گوید: کار بازرسی از تجهیزات پارک ها به وسیله بازرس و یا نماینده استاندارد روزانه، ماهانه  و سالانه است. روزانه بهره بردار مؤظف است که چک و بازرسی کند. برای ماهانه  و سالانه شرکتی که مجوز بازرسی دارد و مورد تایید اداره ی استاندارد است در 2 مرحله این بازرسی را انجام می دهد: ابتدا نواقصی را که در دستگاه بوجود می آید به بهره بردار تذکر داده و مهلتی برای رفع آن تعیین و  در مرحله بعدی با رفع آن موارد تاییدیه نهایی را صادر می کند و یک نسخه به بهره بردار و نسخه دیگری به اداره استاندارد می فرستد تا گواهی یک ساله صادر شود. البته به علت نواقص، تعدادی از دستگاه های پارک مدتی پلمپ شدند اما بعد از رفع نواقص و بازرسی و تأییدیه استاندارد آنها،  رفع پلمپ و بازگشایی شد. امسال هم شرکت نماینده استاندارد در بازرسی های ماهانه  و سالانه تعدادی از دستگاهها نواقص جزیی داشتند که تذکر و مهلت داده شده که رفع شدند و مشکل حادی در دستگاهها گزارش نشده است و شرکت بازرسی کننده در کل 85 درصد استاندارد دستگاه ها را مورد تأیید قرار داده و آن موارد باقی همه جزیی و قابل رفع دانسته است.

اما نماينده رياست پارک شهربازي در چند کلام مختصر توضيح داد:” اصل مطلب اين است که امنيت جاني مردم زمان استفاده از وسايل بازي در پارک تامين شود و به دنبال وضعيت دو سر برد هستيم.”

با تمام اين اوصاف کليه افرادي که به نوعي در اين جريان بيکار شدند متفق القول اعتقاد دارند که اگر مسئله تعطيلي پارک امنيت يا بهداشت است که اينها ربطي به شاغلين پارک ندارد و به عهده کسي است که ورودي دريافت مي کند که البته اين مسائل 10 روزه حل مي شوند اما دليل تعطيلي، چيز ديگري است. دلیل هر چه که باشد حتی اگر غیر استاندارد بودن دستگاه ها ، این هم نمی تواند شامل همه دستگاه ها باشد . سازمان های متولی می توانستند همان چند دستگاهی که مشکل حاد داشتند غیر قابل استفاده اعلام کنند نه اینکه درب پارک را بسته  و کل کارگران و نان آوران را از نان و روزی بیندازند. و شهروندانی که از تنها پارک مرکز شهر استفاده می کردند. پارکی که هم کم هزینه است و هم با کمترین زمان شهروندان می توانند از آن  بهره ببرند، محروم بمانند.

اما قدر مسلم آن است که مردم اگرچه سريع القضاوه هستند اما خود بهترين قاضيان جهان هستي اند.

گزارش: وفا شاداب
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
1
2
برای ییکاری کارگرهای پارک متاسفم. اما به ساکنان پادادشهر و محلات اطراف بخاطر خلاص شدن از شر سروصدای آزاردهنده پارک تبریک میگم.
شهروند اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
1
3
واقعا متاسفم مگه اهواز چند جا برای تفریح داره که این یکی بستند، به جای بستن پارک با دادن وام بانکی به صاحبان وسایل بازی کمک کنید تا اونا را نوسازی کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
1
1
دقیقا معلومه که میخوان این بیچاره ها را دست به سر کنند. دولت آمار اشتغال رو می بره بالا و شهرداری میاره پایین.
مژگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۳
1
1
حرف جالبي است! ضدعفوني كردن وسيله بازي با افروز؟؟؟!!!!! پس واسه همينه كه ديگه افروزي باقي نمي مونه تا سرويس هاي بهداشتي پارك ها رو باهاش ضد عفوني كنند!!!!!!
كارگر پارك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۳
1
1
سلام دارم خدمت مردم شهر اهواز
واقا جاي تاسف داره
كه يكي مثل روابط عمومي سازمان پاركها بياد پارك رو تعطيل كنه آخه چرا بايد 200 نفر بيكار بشن
چرا؟؟؟؟؟؟
رضا از اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
0
1
واقعا متاسفم. همین خود شماها ، اگه اتفاق ناگواری توی شهربازی میفتاد ، اولین کسی بودید که می گفتید وا مصیبتا. پس سازمان استاندارد چه می کنه؟ چرا شهربازی غیر استاندارد رو تعطیلش نکردن و ... .
من نمی فهمم، واقعا باید خدای نکرده ، یکی از عزیزانتون رو از دست بدید تا به اهمیت این مشکل پی ببرید؟؟!
پیمان ساکن خیابان 11 پاداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
0
0
ولی واقعا صدای جیقی که مردم از بازی ها می کشن تا خیابان 11 هم می یاد
جلیل
|
Finland
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
0
0
همه این حرفها بهانه است آقایون میخواهند شادی رو از مردم بگیرند چون از نظر آنها شادی کردن حرام است
دانیال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
0
1
واقعاکارخیلی خوبی کردیدمن دوسال پیش برادرم رادرهمین پارک ازدست دادم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
1
0
بیشتر وسایلش خوب بود وخطری نداشت باید وسایل خطر ناکش رومیبستند
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
1
0
من خودم تو پارک کار میکنم چه دلیلی داره که الکی بیان پارک رو تعطیل کنن اخه دستگاه موتور سواری کودک هم استاندارد میخواد
مهندس سباتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
0
سلام.بارک شهربازی بارک شیک و نسبتا مدرن هستش ولی تنها نقطه منفی این مجموعه تفریحی عدم داشتن مامور حراست و انتظامات و مجوز ورود افراد مجرد است.
مهندس سباتی رییس انجمن مهندسی دانشگاه ازاد واحد ابادان
آرمان مهرانیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
0
0
با سلام می خواهم بگویم چرا پارک لاله را جای مناسبی برای تفریح خود نمی دانید یعنی فقط همین پارک هست.
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
0
0
سلام.مگه ما چی از کشورهای دیگه کم داریم!اصلا کاری با کشورهای دیگه نداشته باشیم همین اصفهانو نگاه کنین.ما 6برابر اونا حق شهرنداری میگیریم.اون وقت یه جای تفریح نداریم
نازنین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
0
0
خدایش پارک پادرد ازنظر دستگاه خیلی بهتر ا ز دستگاهای پارک بسیج تهران خدا شاهد خودم دیدم که صندلی پرنده تهران یکی از نابینای بسایم بکسل بسته شده‌ بود پارک پادا د هزار بار از پارک ما بهتر بود اقایانه استاندار چرا پارک بسیج نمیبندن
fars
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
اخه این چه وضعیه ما هم اومدیم لپ تاب با ببریم تعطیل شد کاربران شانسا میبینید
:
:
:
آخرین اخبار