کد خبر: ۲۶۹۶۲۱
تاریخ انتشار:۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
گفت‌و‌گو با شاعر جوان خوزستانی؛
در شعر امروز، بحث سر چه گفتن نیست، بلکه چگونه گفتن است!

سروش نزاهی،از شاعران جوان و توانمند شعر آزاد خوزستان است که سالها در این زمینه فعالیت داشته است، ‌گفت‌و‌گویی را با او داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.


وضعیت شعر کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با بررسی اجمالی در آثار به روز ارائه شده در سطح کشور و حضور جوانان مستعد در این حوزه به نظر می‌رسد ما‌ چه در جریان شعر کلاسیک و چه در جریان شعر آزاد در نقطه‌ای امیدوار کننده از ادبیات قرار داریم امید آنکه پس از حدود چند دهه از عدم ارائه‌ی سبک و گونه‌ی ادبی متفاوت شاهد شاخه‌ای تازه از شعر باشیم که به جد در در مولفه‌ها و پایه‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

 
راه های برون‌رفت از بن‌بست‌های فعلی ادبیات چیست؟

برای شکوفایی شعر امروز باید به استعدادهای نسل  امروز بیشتر بها داد چه در ارائه‌ی فرصت‌های اجتماعی چه در چاپ و انتشار آثار جوانان اما در کنار این عزت نفس، خود اتکایی و شناخت تاریخ ادبیات در جهت جریان سازی با مولفه‌های متفاوت و به روز از اهم نیازها هستند.

 
مهم‌ترین راه‌حل و بهترین گزینه برای پیشرفت در ادبیات چیست؟

پیشرفت در شعر به سادگی به دست نمی‌آید و به عرق ریزی روح نیاز دارد قطعا نقد پذیری و پذیرش این مطلب که هیچ نویسنده‌ای کامل نیست قدم اولیه‌ی رشد در ادبیات است در کنار آن مطالعه، حضور در انجمن های ادبی، نشر آثار، استفاده از تجربه پیشکسوتان استانی و ملی و.... از عواملی هستند که می‌توانند سبب پیشرفت در شعر شوند.
اما افزایش کیفیت شعر در شعر روزگار ما به استفاده از سبک، زبان و لحن به روز خلاصه می‌شود چرا که در شعر امروز بحث بر سر چه گفتن نیست بلکه بحث بر سر چگونه گفتن است یعنی ما باید از زاویه منحصر به فرد خودمان به پرداخت تصاویر و پدیده‌های جهان بپردازید.

 
کتاب‌تان در مورد چیست؟ کمی در مورد کتاب‌تان توضیح دهید

مجموعه شعری که به یاری خدا در دست ویرایش نهایی و آماده سازی هست در قالب شعر سپید و شامل ۸۰ الی ۱۰۰ شعر می باشد این مجموعه شامل موضوع های مختلف خصوصا احوال شخصی است. در این کتاب سعی داشتم با زبان، لحن و از زاویه خود به جهان نگاه کنم امید آنکه این مجموعه در نظر جامعه‌ی ادبی در ادبیات روزگار ما موثر باشد.

 
وظیفه‌ی خود را به‌عنوان یک شاعر چه می‌دانید؟

به نظر می رسد در باب وظایف شاعران و نویسندگان در مرحله‌ی اول باید به این مهم اشاره کرد که یک هنرمند زبان و آینه‌ی جامعه ی خود در باب دفاع از مقام انسان و انسانیت است که برای تحقق هر چه بهتر و بیشتر آن سطح قلم ، ذهنیت شاعرانه،اطلاعات عمومی،سطح درک اجتماعی و میزان تحصیلات تعیین کننده است.
 
کارکردهای شعر را در شرایط مختلف کشور، باید چگونه باشد؟

در شرایط کنونی کشور شعر با توجه پیشنه‌، تاریخچه و قدمت خود در زمینه های‌ مفهومی، اعتقادی، هنری، فرهنگی و می تواند به رشد اجتماع خصوصا نسل جوان کمک شایانی کند چرا که شعر مادر تمام هنرهاست و در خود سینما، عکاسی، طراحی و موسیقی را جای داده است که این خود تحقیق چنین رشد و کارکردی را تسریع می‌بخشد.

 
تمایل دارید در چه موضوعاتی شعر بسرایید؟ جرقه‌ی شعر در ذهن‌تان چگونه زده می‌شود؟

جرقه‌ی اولیه شعر در ذهن شاعران حقیقی از الهام‌هایی شکل می‌گیرد که از استعداد خدادادی آنها نشات گرفته باشد که بنده هم از این مسئله مستثنی نیستم شایان ذکر است که اتفاقات شاعرانه در مسیر زندگی شاعران بخش مهمی از مفاهیم اشعارشان را تشکیل می‌دهند و در حالت کلی در باب موضوعیت شعر می‌توان در مرحله‌ی اول شعر را به احوال شخصی یا فردی و اجتماعی که خود می‌تواند سیاسی، فرهنگی، آیینی، عاشورایی، عاشقانه و حماسی باشد اما بحث اصلی و کلیدی ما در شعر امروز این است که شعر در مرحله‌ی اول در معنای حقیقی کلمه شعر باشد بعد هر موضوعیتی را که می‌خواهد داشته باشد مختار است.

 
در هنگام شعر نوشتن، در ابتدا موضوع مدنظر ملاک است یا به مخاطب هم فکر می‌کنید؟

در هنگام سرایش هم معیار نوعی مد نظر است و هم معیار شخصی که موازی هم پیش می‌روند یعنی ما با شناخت عامل شاعرانه‌ی مخاطب به موضوع مد نظر خود جهت ارائه به مخاطب خواهیم رسید و همین موضوع را با مقیاس و اندازه مخاطب با توجه به مولفه‌ها و ویژگی‌های او خصوصی سازی می‌کنیم چرا که شعر ذاتا بین عینیت و ذهنیت قرار دارد و تفکر صد در صد نیست.

 
در آینده چه آثاری را در دست چاپ خواهید داشت و مسیر شاعری خود را طی سالهای آینده چگونه می‌بینید؟

به یاری خدا یک مجموعه‌ی شعر در قالب شعر سپید آماده‌ی چاپ دارم و این مجموعه را چکیده ۱۰ سال فعالیت ادبی خود تا به امروز می‌دانم و انشاالله مسیر و آینده را با توجه به وضعیت کنونی خود و جامعه روشن می‌بینم.

 گفت و گو :  ابوالفضل فلات