کد خبر: ۲۶۹۶۰۹
تاریخ انتشار:۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
بیش از ۳ تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در خوزستان معدوم شد

 مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بالغ بر سه تُن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی تحت نظارت دامپزشکی استان و دستور مقام قضائی معدوم شد.

ناصر عسکری‌فرد درباره اجرای طرح تشدید، کنترل و نظارت بر فرآورده‌ای خام دامی ویژه نوروز و ماه رمضان بیان کرد: تعداد بازدید گروه‌های بازرسی بهداشتی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان از ابتدای اجرای طرح تشدید نظارت بر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی از ۱۳ اسفند سال گذشته تا ۶ فروردین امسال بیش از هفت هزار مورد بود.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت تأمین و تضمین سلامت و امنیت غذایی مسافران و هم استانی‌ها هیچ‌گونه اغماضی در مورد متخلفان اعمال نمی‌شود و با افرادی که امنیت و سلامت غذایی جامعه را به مخاطره بیندازند با همکاری دستگاه قضائی به شدت برخورد می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه از ۱۳ اسفند ماه اجرای طرح نظارتی دامپزشکی توسط ۴۸ گروه و با حضور ۸۴ نفر کارشناس آغاز شده است، خبر داد: سه مرکز متخلف پلمب و همچنین ۳.۵ تُن انواع فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی ضبط شده است؛ از این مقدار بالغ بر سه تُن تحت نظارت دامپزشکی استان و دستور مقام قضائی معدوم شد.

عسکری‌فرد تأکید کرد: کشتارگاه‌های دام و طیور خوزستان تحت نظارت کامل دامپزشکی بوده و مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولات این مراکز را با اطمینان کامل مصرف کنند؛ البته مشروط بر اینکه به نشان دامپزشکی و همچنین تاریخ تولید و انقضای محصول دقت کنند.

وی یادآور شد: ۴۲ هزار رأس دام سبک و سنگین و همچنین ۲۸ میلیون قطعه طیور در سطح کشتارگاه‌های دام و طیور خوزستان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی کشتار شده است؛ همچنین در این مدت معادل یک هزار و ۱۶۶ تُن گوشت قرمز استحصالی و چهار هزار و ۶۵۱ تن گوشت سفید (طیور) استحصالی با نظارت‌های شبانه‌روزی کارشناسان دامپزشکی در استان تولید و عرضه شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تأکید بر اهمیت گزارش‌های مردمی در کشف و ضبط موارد غیرمجاز و ارتقای سطح بهداشت عمومی از همه شهروندان درخواست کرد تا در صورت مشاهده موارد یاد شده و یا سایر تخلفات در عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را با شماره ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۲۰۰۱۵۱۲ با کارشناسان دامپزشکی استان در میان بگذارند.

عسکری‌فرد با اشاره به وجود سه کشتارگاه دام تمام صنعتی در خوزستان و استانداردسازی بیش از ۹۰ درصدی کشتارگاه‌های سنتی در شهرستان‌های استان مطابق با دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تولید و توزیع گوشت بهداشتی و سالم تصریح کرد: کشتار غیرمجاز به هیچ عنوان تحت نظارت کارشناسان بهداشتی دامپزشکی خوزستان انجام نمی‌شود و مورد تأیید اداره کل دامپزشکی استان نیست.