کد خبر: ۲۱۵۰۶۱
تاریخ انتشار:۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
قطار پروژه زیرگذر راه آهن جنوب در ایستگاه 10 ساله
با گذشت 10 سال از احداث زیرگذر راه آهن جنوب و تغییر بیش از سه پیمانکار در این پروژه اما تا کنون به پایان نرسیده است و مسوولان وعده بهره‌برداری از آن در خرداد ماه سال آینده را می‌دهند.
 از جمله پروژه‌هایی که مخاطبان خواستار پیگیری آن شدند احداث زیرگذر راه آهن جنوب است که حدود 10 سال برای احداث زیرگذر زمان صرف شده و بیش از سه پیمانکار در این پروژه تغییر کرده‌اند اما تا کنون به اتمام نرسیده است.

پروژه زیرگذر خرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد

محمد حری مدیر کل دفتر فنی استانداری خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: حدود 10 سال گذشته مقرر شده بود به منظور استفاده از خط دو و سه، یک پل زیرگذر احداث شود.

وی افزود: اما به توجه به اینکه  راه اندازی خط دوم اهواز- اندیمشک مطرح شد، پل زیرگذر از اولویت راه آهن کشور خارج شد.

مدیر کل دفتر فنی استانداری خوزستان گفت: پس از اینکه خط دوم اهواز- اندیمشک در دستور کار قرار گرفت برای فعال شدن مجدد این پروژه  از استان پیگیری شد که اکنون پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

حری بیان کرد: پله برقی پروژه زیرگذر خریداری شده و آب‌بندی آن هم در حال انجام است، و قرار است تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌بداری برسد.

وی بیان اینکه اگر پروژه زیرگذر به بهره‌برداری برسد نیاز به خط دو و سه نیز می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر یک خط بیشتر نداریم و همین خط هم برای جابه جایی مسافر جواب می‌دهد.

پروژه زیر گذر اولویت کاری ما نبود

عبدالکریم درویش مدیر کل راه آهن جنوب نیز می‌گوید:  باکس‌های این زیر گذر در زمان دو مدیر کل قبلی باکس گذاری شده بود اما با توجه به اینکه خط آب‌های زیر زمینی این منطقه بالا است در زمانِ نصب این باکس‌ها به این قضیه یا فکر نکرده یا مشکل آن را حل نکرده بودند.

وی افزود: به همین دلیل این زیر گذر پر از آب شده بود و مدت‌ها از اولویت راه‌آهن خارج شد و دارای مشکل فنی عدیده‌ای بود.

مدیر کل راه آهن جنوب گفت: پس از مدیریت بنده در منطقه جنوب، کارهای زیادی وجود داشت که باید انجام می‌شد به همین دلیل این پروژه اولویت کاری ما نبود.

درویش بیان کرد: سکوی یک راه‌ آهن جوابگوی تعداد قطارهای ما است و در حال حاضر ساعت حرکت قطارها به نحوی است که سکوی یک جوابگوی نیاز ماست و از سکوی دوم در موارد ضرروی که نخواهیم قطار محلی معطل شود از آن استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این زیرگذر که به سکوی سوم وصل می‌شود خطوط چهار و پنج را در آینده پوشش خواهد داد، عنوان کرد: پس از بررسی مشکلات زیرگذر در طراحی و مسائل فنی که قبلا رعایت نشده تغییراتی ایجاد شد.

درویش با تایید استفاده از سه پیمانکار در این پرژه، گفت: یک پیمانکار  برای کار استراکچر و اسکلت راهروها، یک پیمانکار که تخصص آن آب بندی این زیرگذر بود به کار گرفته شد و از یک پیمانکار جهت نازک کاری در مقاطع مختلف  و ... استفاده شد.

وی با اشاره به تاثیر تغییر قیمت بازار و نوسانات دلار، افزود: با وجود اینکه این شرایط سبب شد بسیاری از پیمانکاران حاظر نشوند کار را ادامه دهند اما همه مسائل و مشکلات قسمت‌های اعظم این پروژه برطرف شد.

درویش بیان کرد: در حال حاظر پله‌های برقی تهیه شده و در اهواز است و پیمانکار آبندی و هم پیمانکار نازک‌کاری پروژه در حال کار هستند، امید وار هستیم این پروژه ظرف سه تا چهار ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی گفت: اکنون برای سوار و پیاده شدن مسافر که باعث عدم اجرای این پروژه شود وجود ندارد و ساعت حرکت قطارها به صورتی است که همه از سکوی یک سوار و پیاده می‌شوند.

کلنگ زنی زیرگذر راه آن در یک سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس، حدود 10 سال گذشته پروژه زیرگذر راه‌آهن جنوب کلنگ زنی شد که با توجه به انتصاب آقای درویش زاده در سال 92 به مدیریت راه آهن جنوب هفت سال  این پروژه در دوره مدیریت  فعلی وی بود و اکنون پس از گذشت یک دهه او امید وار است این پروژه در خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

این در حالی است که اعتبارات مورد نیاز آن از محل بودجه جاری و نه بودجه عمرانی تامین شده بود و بهره‌برداری از آن، سکوی مسافری اداره کل راه آهن جنوب در ایستگاه اهواز را به خطوط دو و سه جهت تردد مسافر هنگام پیاده و سوار شدن به قطار را تامین می کند.

با توجه به درگاه‌های ورودی مسافر به استان، خوزستان تنها استانی است که از دو اداره کل راه‌آهن بهره می‌برد.