کد خبر: ۲۱۴۰۶۴
تاریخ انتشار:۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
نزدیک‌ترین روستا به شهر آسفالت ندارد/ سال‌ها زندگی با مظلومیت
گل ولای ناشی از نبود آسفالت محرومیت‌های زیادی برای اهالی روستای پیردالو شهرستان شوشتر به وجود آورده است.
 حدیث شیخی نیا: روستای پیردالو در دهستان مدرس از توابع بخش مرکزی شهرستان شوشتر است که تنها ۷۰۰ متر از شهر شوشتر فاصله دارد.

اگر یک بار به روستای پیردالو سری بزنید، می‌بینید که مردم این روستا سال‌هاست که با محرومیت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بیش از نیمی از این روستا فاقد آسفالت است که اهالی آن در فصل زمستان و هنگام بارندگی با کوچه و خیابان‌های پر از گل و لای مواجه می‌شوند.

مشکل آسفالت تنها مختص به زمان بارندگی نیست بلکه به دلیل خاکی بودن کوچه‌ها در فصل تابستان نیز مردم این روستا با گرد و غبار روبه‌رو هستند. بعضی از خیابان‌های این روستا جدول‌کشی و آسفالت شده است اما کوچه‌های فرعی به دلیل معابر سازی نادرست پر از گل و لای هستند.

«محمدی» یکی از اهالی روستای پیردالو است که در این باره می‌گوید: اهالی روستای پیردالو با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نابسامانی محلات مختلف باعث رنج آنها شده است؛ همچنین علاوه بر خیابان‌های اصلی حتی کوچه‌هایی که معبر تردد اهالی روستا هستند، از نعمت آسفالت برخورد دار نیستند.

وی با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته تاکنون هیچ اقدامی توسط مسئولان برای این روستا انجام نشده است، بیان می‌کند: از مسئولان درخواست می‌کنیم که با تشکیل کارگروهی تخصصی، اقدامات انجام شده در این روستا را برای مردم اطلاع‌رسانی کنند.

اختلال در تردد وسایل نقلیه

«احمد شریفی» با اشاره به اینکه هیچ‌گونه وسیله نقلیه به خاطر گل و لای ناشی از بارندگی نمی‌تواند از کوچه عبور کند، می‌گوید: در بارندگی اخیر بیش از ۱۵ روز هیچ‌گونه وسیله نقلیه نمی‌توانست از خیابان ما عبور کند.

وی اضافه می‌کند: روستاییان با هزینه شخصی خود توانستند گل ولای ناشی از بارندگی را تا حدودی کاهش کنند اما این وضع همچنان ادامه دارد.

این روستا نشین یادآور می‌شود: تنها درخواست روستاییان پیردالو از مسئولان انجام آسفالت است.

اعتبار دهیاری برای آسفالت کافی نیست

«رضا استکی» بخشدار مرکزی شوشتر  اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته بیش از ۲۰ هزار متر جوی، جدول و آسفالت با مشارکت دهیاری و بنیاد مسکن در قالب «طرح هادی» برای روستای پیردالو انجام شد و اجرای پروژه در سایر خیابان‌های این روستا نیز در دستور کار است.

وی اضافه کرد: با توجه به هزینه سنگین آسفالت و کمبود اعتبارات، ما نیاز به اعتبارات بیشتری برای این امر داریم که تأمین این اعتبارات از محل دهیاری روستا خارج است.

استکی با بیان اینکه با تأمین قیر یارانه‌ای توسط بنیاد مسکن مردم این روستا از نعمت آسفالت بهره‌مند می‌شوند، اظهار می‌کند: بنیاد مسکن در حال تأمین قیر یارانه‌ای برای سهم استان خوزستان است و سهمیه‌ای نیز برای شوشتر پیشنهاد داده شد که امید می‌رود که با اختصاص آن مشکل بقیه خیابان‌های این روستا نیز حل شود.

وی ادامه می‌دهد: در روزهای آینده پروژه روکش آسفالت ورودی بلوار علامه شیخ تا ورودی روستا پیردالو و تخت قیصر برای عبور این دو منطقه انجام می‌شود.

هیچ قولی نمی‌دهیم

«اکبر حسین زاده» رئیس بنیاد مسکن شهرستان شوشتر می‌گوید: یکی از فعالیت‌ها و رسالت بنیاد مسکن اجرای طرح هادی در روستاهاست که این طرح از سال ۸۵ در روستای پیردالو شروع شد و تاکنون نزدیک به یک هزار و ۹۳۵ متر خیابان‌سازی و یک هزار و ۷۴۵ متر آسفالت معابر با اعتباری بالغ‌بر ۷۰۰ میلیون تومان در این روستا انجام شده است.

وی اضافه می‌کند: همچنین از محل قیر رایگان ۱۱ هزار مترمربع آسفالت در این روستا کار شده است.

حسین زاده با بیان اینکه روستای پیردالو جزو روستاهای بزرگ شهرستان شوشتر است، بیان می‌کند: بنیاد مسکن یک اداره اجرایی است و توان آسفالت این روستا را ندارد و باید در کمیته شهرستان اعتباراتی در خصوص آسفالت این روستا جذب شود.

وی یادآور می‌شود: در سال گذشته بیشترین قیر یارانه‌ای به شهرستان شوشتر اختصاص داده شد و امسال نیز پیشنهاد شهرستان و روستای پیردالو به استان داده شد بلکه قیر یارانه‌ای به روستاهای کم برخوردار تعلق گیرد ولی بنیاد مسکن هیچ قولی در این خصوص نمی‌دهد.

 به نظر می‌رسد مردم روستای پیردالو شهرستان شوشتر همچنان باید در این وضعیت زندگی کنند تا مشخص شود چه زمانی مسئولان برای حل مشکل و خدمت‌رسانی به روستا اقدام می‌کنند.