کد خبر: ۲۰۸۵۱۵
تاریخ انتشار:۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
احیای قنات های تاریخی دزفول گامی در راستای توسعه گردشگری
شمال خوزستان با تاریخی كهن نه تنها یكی از كهن ترین سكونتگاه های اقوام ایرانی است بلكه از نظر مهندسی آب نیز حایز اهمیت است.

، قنات به معنی كاریز و مجرای آب زیرزمینی است كه قدمتی بیش از دو هزار سال در دزفول داشته و در گذشته برای استفاده از آب رودخانه حفاری شده اند.

این قنات ها منحصر به فرد ترین شبكه زیر زمینی آب در جهان محسوب شده كه بخش عمده ای از آب مورد نیاز بخش كشاورزی ، آب آشامیدنی و آب مورد نیاز مصرف روزانه مردم را تامین كرده و در هشت سال جنگ نیز برای امدادرسانی به مصدومان و مجروحان استفاده می شده است.

وارد محله شیدانه امام رضا(ع) که می شوی در کنار مسجد یک در چوبی و سنتی خودنمایی می کند که رنگ و بوی تاریخ را به مشام هر رهگذری می رساند. در چوبی را که باز کنی با فضا و پله های متعددی مواجه می شوی که باپیمودن هر پله که رو به پایین است، گویی بیشتر به اعماق تاریخ نزدیک می شوی...

دیوارهای سنگی و آجری و پله های محکم ساخته شده از آجر که قدمتشان به قرن هاپیش باز می گردد مصداق جمله دزفول شهر آجر هستند و سقفی که اقتدار و شکوه تمدنی بی نظیر از آن می بارد. ۷۴ پله ورودی قمش که به گویش دزفولی به سَربِطاق چوقابافان معروف است را که طی کنی به قمش مومنان می رسی ، قمشی که پس از احیای چندصدمتر ازآن با نورپردازی های بی نظیرش تو را به پیمودن ادامه مسیر تشویق می کند.

در طول راه بوی آب و آجر که شناسنامه دزفول است آغشته می شود. احیاگران قمش در مسیر آن، کوزه های سفالی و زیراندازهای سنتی و چند مجسمه مرد و زن را جانمایی کرده اند که فضا را بیش از پیش تاریخی کرده است. راه رفتن در مسیر تونلی قمش و مشاهده سقف و دیوارهای آجری وسنگی نشان از تلاشی کم نظیر برای احیای آن و همت والای گذشتگان این دیار برای زندگی دارد.

قمش مومنان (چوقابافان) دزفول که پس از احیا در چند روز گذشته رونمایی شد، گنجی تاریخی در اعماق زمین است که می تواند در حوزه گردشگری دزفول بسیار موثر باشد.