کد خبر: ۲۰۴۸۰۴
تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
ممنوعیت صید ماهی شیر با روش گوشگیر در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج‌فارس
 مدیرکل شیلات خوزستان گفت: صید ماهی شیر با تور "گوشگیر" در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس از ۲۵ مرداد به مدت ۲ ماه ممنوع است.

تور گوشگیر، توری است که به کمک شناورهایی که در طناب فوقانی و وزنه‌هایی که در طناب تحتانی خود دارد به صورت سدی عمودی در داخل آب قرار می‌گیرد و ماهی‌ها در اثر ورود به داخل چشمه‌های آن به دام می افتند و از آنجا که نخ‌های به کار رفته در این تور بسیار ظریف هستند، ماهی قادر به دیدن آن نیست و هنگام رسیدن به تور سر آن وارد یکی از چشمه‌های تور ‌شده و به دام می‌افتد.

فتح اله ابوعلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با توجه به عضویت ایران در کمیسیون منطقه‌ای شیلاتی ( Recofi ) و با عنایت به اینکه بر اساس تصمیم‌ها و مصوبه‌های دهمین اجلاس کمیسیون منطقه شیلاتی (  Recofi) ، صید انواع ماهیان شیر با روش گوشگیر با هدف حفظ ذخایر این آبزی ارزشمند و شروع تخم ریزی آن به مدت ۲ ماه ممنوع است.
وی از جامعه صیادان و تشکل‌های صیادی خوزستان خواست در راستای اجرای هرچه بهتر طرح ممنوعیت صید ماهی شیر ، از صید این نوع ماهی با تور گوشگیر خودداری کنند.
ابوعلی افزود: در بازه زمانی تعیین شده ممنوعیت صید ، نظارت کامل بر روند اجرا توسط دفاتر صدور مجوز صید و یگان حفاظت منابع آبزیان انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا برخی از گونه‌های آبزیان دریایی در خلیج فارس از جمله شوریده و حلواسفید به دلیل صید بی رویه و قاچاق آن به کشورهای حوزه خلیچ فارس در معرض انقراض قرار دارند.
معیشت حدود ۵۰هزار خانوار در خوزستان با طریق صید و صیادی گره خورده است.
پارسال حدود ۴۹هزار تن انواع آبزیان دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس توسط صیادان خوزستانی صید شد.
استان خوزستان از نظر صید دریایی پس از سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و بوشهر در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد.